دایناسورها خون گرم هستند یا خون سرد ؟

خون سرد یا خون سرد ؟

جانوران خون گرم : به جانورانی گفته می شود که دمای بدن آن ها تابع محیط نیست و دمای بدن ثابتی دارند

جانوران خون سرد : به جانورانی گفته می شود که دمای بدن ان ها تابع محیط است برای مثال وقتی دمای محیط کاهش می یابد ، فعالیت بدن آن ها مثل تنفس ، حرکت ، تغذیه و.... کاهش میابد .

مساله بسیار مهمی در باره ی خون گرم یا خون سرد بودن دایناسور ها وجود دارد . می دانیم که پرنده های امروزی خون گرم هستند و نزدیک ترین خویشاوندان زنده دایناسور ها ، یعنی کروکدیل هاخون گرم نیستند. موضوع اینجاست که باید زمانی در مسیر تکامل از دنیای مشترک کروکودیل ها تا دایناسورها و پرندگان امروزی سطح سوخت و ساز افزایش یافته باشد ، اما نمی دانیم کی . خیلی ها اعتقاد دارند که همه دایناسورها که از آن صحبت کردیم خون گرم بوده و این ویژگی به نسل های بعدی از جمله پرندگان نیز به ارث رسیده است. اما دانشمندان دیگری هم هستند که مخالف این نظرند . مخالفان می گویند حتی پرندگان اولیه نیز چندان خون گرم نبوده اند و این ویژگی تنها در پرندگان امروزی ظاهر شده است. دلایل این دانشمندان هم بسیار جالب است. وجود پر، رفتارهای اجتماعی ،شیوه راه رفتن و شکار ،قلب چهارحفره ای، پیداشدن فسیل دایناسورها در مناطق سردسیر قطب شمالی و جنوبی و... از جمله مهمترین دلایل دانشمندان برای حمایت از فرضیه خون گرم ، بودن دایناسورهاست.

احتمالادایناسورها نه چندان خونگرم و نه چندان خونسرد بوده اند . سوخت و ساز آنها چیزی میان خزندگان امروزی پرندگان بوده است. برخی از دایناسورها مغزهایی بسیار بزرگ و کارآمد داشتند. حتی یک بار دانشمندی فرضیه ای مطرح کرد که اگر برای دایناسورها انقراض رخ نمی داد، چه بسا برخی از آنها به گونه های بسیار هوشمند تکامل می یافتند. در حقیقت این اتفاق رخ داده است! بسیاری از پرندگان امروزی هوشی فراتر از انتظار دانشمندان دارند. کلاغ ها و بسیاری پرندگان دیگر به راحتی از ابزار استفاده می کنند ؛طوطی و بسیاری از کلاغ ها هم قادر به تقلید صدای جانوران دیگر و حتی انسان ها هستند. اخیرا دانشمندی عصب شناس تحقیقی منتشر کرده که نشان می دهد پرندگان سخنگو تنها ماشین های معصوم مقلد نیستند ، بلکه می دانند چه می گویند !بسیاری از پرندگان اجتماعی مانند منقارشاخی ها و کاکا یی ها نیز سطوح بالایی از هوش اجتماعی نشان می دهند که قابل مقایسه با پستانداران هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 7034
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1