دیرینه شناسی

دیرینه شناسی

دیرینه شناسی دانشی است که به مطالعه ی زندگی جانداران پیش از تاریخ می پردازد . زندگی جانوران و گیاهان مختلف ، رابطه ی آن ها با زیست بوم، تغییرات زیست بوم از جمله تغییر در آب و هوا و اقلیم یا تغییر جغرافیا و پراکنش و تنوع جانداران ، چگونگی تکامل و انقراض آن ها ، خویشاوندی آن ها با یکدیگر و جانوران امروزی ، از جمله موضوعاتی هستند که دانش دیرینه شناسی به آن ها می پردازد.

دیرینه شناسدانشمندانی که درباره ی فسیل ها و جانداران پیش از تاریخ مطالعه و تحقیق می کند دیرینه شناس خوانده می شوند .

فسیل چیست ؟

سَنگواره یا فُسیل که از لغت Fossilis از زبان لاتین کلاسیک گرفته شده که به معنای واقعی کلمه "به دست آمده از حفاری" است. جانوران طی زندگی خود آثار و بقایایی مثل رد پا ، داندان ، تخم و مدفوع تولید می کنند که ممکن است به فسیل تبدیل شوند. پس از مرگ نیز ممکن است قسمتی از بدن یک جانور یا حتی تمامی آن به صورت سنگواره در آید . در گیاهان نیز بقایای برگ ها ، شاخه ، پوست ، گل ، میوه ، دانه و به خصوص گرده ها و هاگ ها ممکن است به سنگواره تبدیل شوند . سنگواره ها همیشه و در همه جا تشکیل نمی شوند .

برای تشکیل سنگواره یا فسیل  ، باید آثار به جا مانده از موجودات زنده  زیر لایه های رسوبی قرار بگیرند و دست نخورده بمانند . ممکن است این رسوبات، شن های کف دریا یا خاک باشند که در برکه ها و باتلاق ها رسوب می کنند .

به عبارت دیگر در شرایطی، گیاهان و حیوانات مرده در زیر خاک دفن می شوند اما فاسد نمی شوند.آب به داخل خاک نفوذ می کند و مواد معدنی از قبیل آهن،سیلیکات و کلسیم را با خود می برند. این مواد دور واطراف گیاهان یا حیوانات مرده جمع می شوند و آنها را به همان صورت حفظ می کنند. با گذشت زمان، مواد شیمیایی فوق سخت می شوند و یک نسخه تقریبا کاملی از حیوان اصلی بوجود می آید. این نسخه را فسیل می گویند.

بنابراین فسیل ها انواع باقیمانده جانورى و گیاهى نظیر جسم حیوانات و استخوان هاى مربوط به آنها ، تنه گیاهان قدیمى و ساختمان شان ، کرمهاى نرم، ستاره هاى دریایى و....

آثار و مواد به جامانده از آنها نظیر فضولات ، مدفوعات ، تخم ها ( آثار طبیعى ) و اثر لانه ها ، آشیانه ها ، رد پاها ( آثار مصنوعى ) را شامل مى شود و تمامى اینها بطور مستقیم توسط موجودات که در گذشته مى زیسته اند ، بوجود آمده اند .

Triceratops Skeleton by mmfrankford                             Velociraptor Skeleton by mmfrankford         Tyrannosaurus Skeleton by mmfrankford                              


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:فسیل ,فسیل چگونه به وجود می آید ؟, دانش دیرینه شناسی,علم دیرینه شناسی ,, | 1:1 | نویسنده : محمد زکریا جوکاری |

آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 16
بازدید کل : 7035
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1